2014. április 9., szerda

Téry Ödön emléktúra 50

2014. március 29.

Enyhe reggelen hívott minket ismét a természet, hogy nekivágjunk ennek a túrának. Korai kelés után nem sokkal már úton is voltunk, mert időben kellett indulni, hogy még emberi időben is haza érhessünk. Ketten vágtunk neki a mai napnak kis csapatunkból. Mi is már kicsit rég húztunk túracipőt a lábunkra, és vártuk is már, hogy újra az erdőben róhassuk a kilométereket.
Kelenföldre kisétálva az előző nap átadott 4-es metrón találtuk magunkat, és nézelődhettünk, hogy a nagy nehezen, de elkészült alkalmatosságon tegyünk meg néhány megállót, és szállhattunk át villamosra, hogy túránk rajtjába juthassunk.

Hűvösvölgyben a kisvasút állomása alatt volt a rajt. Sokan nem voltak, vagy éppen gyorsan haladt a sor, így hamar sikerült is a regisztráción túlesni, és az enyhe időben indulhattunk is neki a távnak. Az idő mint említettem enyhe volt, a szél azért fújdogált, az évszaktól elvárhatóan, s a nap is sütögetett, így a kedvünk is jó volt. Kabát már nem kellett, és a vastagabb pulóver is hamar a táskában találta magát. A kisvasúttól elindulva a K jelzésen indult utunk, amit jó pár ellenőrző ponton keresztül követtünk is. A K jelzésen így jutottunk el Nagyrétig, majd mellette visszakanyarodva a Villám utcát keresztezve jutottunk be remetevárosba. Itt szép házak mellett haladt utunk, így lehetett nézelődni a környező „olcsó” házak nyújtotta kilátásban. Jó darabig kanyarogtunk itt a K jelzést követve, majd a Labdarózsa utcán felkaptatva jutottunk ki a Máriaremetei Kegytemplom mellé, s megcsodálhattuk ezt a szép építményt. Jártunk már itt túrák alakalmával, de még mindig megcsodálom ezt a szép helyet, a templom és a hozzá tartozó park jó kis pihenőhelyül is szolgálhat a zarándokoknak. De mi nem időztünk itt semmit, haladtunk tovább, s immár Máriaremetéről kifelé haladva Remeteszőlős felé vezetett utunk. Itt a szurdok bejáratánál volt első ellenőrző pontunk (4,9 km).
Innen a K jelzés bevezetett a szurdokba, és a városi részt magunk után hagyva a madárcsicsergéstől zengő zöldülő erdőben találtuk magunkat. A fák immár elkezdték rügyeiket fakasztani, és az aljnövényzet is kezdett szépen zöldülni, s a korai virágok is kezdték vidám színeikkel színesíteni az erdő zöldülő színeit. De a nyugodt nézelődésnek hamar vége szakadt, mert ha már itt volt előttünk a Remete-hegy, akkor miért is ne kellett volna megmászni. A jelzés szinte egyenesen nekivezetett minket a csúcsnak, mit sem törődve a túrázó lelki nyugalmával. Szép komótosan kaptattunk a többi túratárssal fölfelé, s lassacskán kiemelkedtünk az addig bejárt útvonalunk fölé, és a pihenőknél gyönyörködhettünk a környező hegyek, és alattunk elterülő város nyújtotta panorámában. Innen újra nyugodtabb út következett, elhaladtunk a Kerek-hegy mellett, majd a Zsíros-hegy következett. Ezen a részen értünk Nagykovácsi szélső házaihoz, de a belső részre nem kellett bemennünk. Egy elágazás után a Nagy-szénást vettük célba, de még mielőtt feljutottunk volna a tetejére kaptunk pecsétet a menetlevelünkbe, mert itt is volt egy ellenőrző pont (13,2 km).

Kis frissítés után következett a csúcstámadás is, s rövidesen a Nagy-szénás tetejéről gyönyörködhettünk az alattunk elterülő tájban. Az idő kicsit párás volt, de azért így is szép volt a kilátás. Innen egy kis ereszkedés következett, majd a Bükkös-kúti-árokba bekeveredve egy hosszabb szakasz következett, amin haladva jutottunk el Piliscsabáig. Itt az épülő esztergomi vasútvonalat keresztezve folytatódott tovább utunk. Az egyik kis utcán az állomással szembe kaptatóba kezdtünk, majd egy másik kis utcácskán egészen Klotildligetig haladtunk, ahol a Liget bisztrónál meg is álltunk, mert ez volt következő ellenőrző pontunk (23,8 km).

A rövidebb 20 km-es táv itt ért véget, és a 25 km-es táv innen indult. Nekünk viszont egy közbenső állomást jelentett csak. Kis pihenő után viszont tovább is álltunk innen, és vetettük be magunkat újra az erdőbe. Itt a P+ jelzést követve haladtunk, mert a K jelzést immár magunk mögött hagytuk. Kaptatók itt is akadtak újra, és azokon feltrappolva szépen fogyasztottuk a szinteket is. Ez a második szakasz a túrán abban rendesen bővelkedett, így kijutott belőle még sok. A P és S jelzést elérve ezeken folytatódott tovább utunk. Sok helyen vadkerítés mellett haladtunk, de utunk nem kifejezetten erdei volt, hanem amolyan murvás földút. Ezen folyamatosan kanyarogva jutottunk ki Pilisszántó határába. Itt lehetőség volt a kijelölt utat más irányban is folytatni, mert a javasolt útvonal elkerüli a települést, de lehetőséget is adott arra, hogy ott folytassuk utunk. Mi az utóbbi mellett döntöttünk, mert egy kis frissítő mindenképp jól esett volna, és azt sikerült is szerezni az egyik vendéglátóipari egységben. Miután ezzel is végeztünk nem várhattunk tovább, haladnunk kellett, és a főutcán kaptattunk szépen felfelé az aszfalt úton. Jó kis napsütéses idő volt, a hőmérséklet is szépen emelkedett, így jól esett az a kis hideg folyadék, amit sikerült szereznünk. Itt újra csatlakoztunk az eredetileg kijelölt útvonalhoz, és az aszfaltozott utat még egy kicsit követve haladtunk, majd egy helyen az erdőbe kanyarodott a jelzés, és mi is utána. Itt is jó kis kaptató következett, a melegben ez már nem is esett olyan jól az embernek. De aztán csak sikerült ezen is túljutnunk, és az előző aszfaltozott utat is kereszteztük, és a másik oldalon az erdészeti úton haladtunk tovább. Itt még kanyarogtunk egy kicsit a Z jelzésen, aztán így jutottunk el a Som-hegyi turistaházhoz, ahol ellenőrző pont is volt (33 km).

A pecséten kívül itt, ahogy mondták amolyan „hajrá” levessel vártak minket a szervezők. Sajna ami nekem jutott, az már kicsit kihűlt, de azért jól esett egy kicsit leülni, aztán enni is valamit. Volt ott még más innivaló is, amit lehetett kóstolgatni, kinek mi tetszett. Miután itt is végeztünk nem várhattunk tovább, folytatni kellett utunkat. Beértünk Pilisszentkeresztre, majd az Emma presszó volt kijelölve célnak, ahol is a P jelzést követve kellett haladnunk tovább. Az útvonal leírás itt viccesen csak annyit említ, hogy így kell eljutnunk Dobogókőre. Ez olvasva nem is hangzott olyan rosszul, csak azért ezt mikor az embernek teljesíteni kell már nem megy olyan könnyen a dolog. Azért oda feljutni nem volt egyszerű dolog. Igaz, hogy tényleg a P jelzést kellett követni, de ez azért egy elég emelkedős szakasz volt. Túránk eddigi leg nehezebb szakasza következett. Szinte végig csak emelkedett utunk, s így ez a túra utolsó harmadában már annyira nem esett jól. Csak a hegyet láttuk végig magunk előtt, s így kaptattunk egyre feljebb a kijelölt úton. Nehéz, embert próbáló kis szakasz volt ez, de egy idő után az emberek sűrűsödése jelezte, hogy egyre közelebb kerülünk a csúcshoz. Egyébként szép útvonal volt ez az erdőben, és amikor lehetett a nagy lihegések közepette, akkor a környező tájat is meg lehetett figyelni. A zaj egyre erősödött, és a végén egyszer csak fent találtuk magunkat a parkolónál. Főtt a gulyás a bográcsokba, sütötték a csülköket grillen, s árultak a kirándulóknak minden szépet és jót, mi szem-szájnak ingere. Mi viszont nem „szórakozni” jöttünk ide, így megkerestük a Turista múzeumot, ahol következő pecsétünket kellett megkapnunk (39,3 km).

Innen még egy kicsit elmentünk a múzeum mögé, a kilátásban gyönyörködni, és egy pár képet készíteni a Dunakanyarról, majd folytattuk is utunk tovább a P jelzésen. Itt még volt útközben egy ellenőrző pontunk, amiből mozgó pont lett végül, mert a pontőr szembe jött velünk, így kaptuk meg utolsó pecsétünket a cél előtt (43,1 km).
Innen több lehetőség is volt a lejutásra, mi a P jelzést választottuk, ami egyébként is a téry út volt. Persze ezt is könnyebb leírni, mint végigcsinálni, mert az előttünk lévő 5-6 km-es szakasz elég meredekre sikeredett. Látszott is alattunk Dömös, ahol a célunk is volt, és azért elég is volt oda lenézni, nem hogy legyalogolni. De nem volt mit tenni, menni kellet. A nap is kezdett már veszteni erejéből, és az idő sem volt már olyan meleg. Egy hirtelen ereszkedés következett az Ilona pihenő után, majd folyamatos volt a lefelé haladás. Eléggé megviselte már ez a fáradt vándort, nem volt olyan gyors már a tempónk. Vadkerítés mászás is a szórakoztatásunkat szolgálta, a többi rögös, sziklás útról nem is beszélve. Néhol szerpentin szerűen haladtunk lefelé, de sokszor ez is eléggé meredekre sikeredett. Amilyen megpróbáltatások vártak minket Dobogókőre felfelé, most ugyan ilyen volt itt a lejutás is Dömösre. Célunk viszont lassacskán mégis csak közeledett. Egy mély bevágás után már látszottak a település szélső házai is, de a templom tornya még mindig alattunk volt, ami mellett a célunk is volt. Macskaköves úton jutottunk le, majd a főút is lassan csak elérkezett. Az általunk elérni kívánt busz a megállóban várakozott, mert a többiek még sorban álltak így is a jegyvásárlásban. Nekünk sem kellett több. A célba beérve gyorsan megkaptuk utolsó pecsétünket is (48,8 km). Kaptunk még oklevelet is, a sikeres teljesítés díjául, de kitűzőt sajnos nem, mert az elfogyott, s a címünket megadva kaptunk rá ígéretet, hogy majd ezt is pótolják a szervezők.

Ekkor már nem volt más hátra, mint kirohanni a buszhoz, mert még mindig nem indult el, és sikerült is rá jegyet venni, arról nem is beszélve, hogy fel is sikerült rá férni. Jó 20 perces késéssel indult el a megállóból a jármű, de ez volt a szerencsénk is, mert így sikerült elérni. A következő járatra másfél órát kellett volna várni, és így fáradtan már nem sok kedve lett volna az embernek. Már sötét volt, mire így el is indultunk, s a Duna másik oldalán szépen megvilágítva terültek el a települések. Az út viszont nagyon lassan telt, nagyon sok utas lett végül, sok megállóban álltunk meg, és elég nehézkesen telt így az idő. Nem ez volt az első ilyen túra, hogy tömegnyomorban kellett hazajutnunk. Talán a szervezők máskor gondolhatnának rá, hogy a volán társaságot értesítsék, egy esetlegesen nagyobb számú emberáradat érkezésére. Nem körtúra révén várható ilyenkor az egyoldalú utasforgalom. Hűvösvölgybe csak ki-ki jut az ember, de innen, mikor óránként vannak csak a buszok, eléggé össze tudnak érni az emberek. Voltak megállók, ahol már az utasok nem is fértek fel a buszra. Szombat este lévén a fiatalok buliba is igyekeztek, de a jó izzadt társasághoz már nem nagyon sikerült felérniük. Nagy nehezen végül csak átkeveredtünk a Megyeri hídon, aztán elérkezett Újpest is, ahonnan már a metrózás várt minket, itt már nem kellett a nagy tömegtől tartani, mert a szerelvényre ennyi ember már kényelmesebben elfért. Aztán már csak egy átszállás várt minket a reggel is meglátogatott 4-es metróra, és lassacskán csak eljött a várva-várt pihenés is.

Szép túra volt, néhol embert próbáló részekkel. Az időjárás is kedvezett nekünk, jó meleg idő volt, nem lehetett rá panaszunk. Ár-érték arányban talán többet várt volna el az ember a szervezőktől, de hát úgy látszik, ennyire futotta. Az első része a túrának talán családbarátabb, a második szakasz viszont a rendszeres túrázóknak ajánlott talán. Igaz a 25 km ezekkel a szintekkel talán elviselhetőbb, ha csak ezt csinálja valaki, de a nagy táv is teljesíthető persze. A végén is jó lenne, ha lenne lehetőség viszonylag kisebb tömegben az utazásra, talán a szervezők ilyenkor gondolkodhatnának a különböző társaságoknak az értesítéséről a nagyobb utas szám kialakulásáról. Persze lehet ez is megvolt, csak a másik oldal nem törődött már vele. Ezt nem tudhatjuk.

Mindenesetre köszönet a szervezőknek a túra lebonyolításáért! Köszönet a túratársnak is az egész napos kitartásért és a hősies helytállásért is a nehezebb pillanatokban!

Sporttársi üdvözlettel!
Ádám Attila

Íródott: Tiszadadán, az Úr 2014. esztendejében, Szent György (Szelek) havának 5. napján