2013. január 6., vasárnap

Fel a Naszályra 35

2013. január 6.

A rajt megközelítése a korán keléssel kezdődött. Magyarkút autóval Vácig, valamint vonattal volt elérhető számunkra. Megszokott kis csapatunk most nem ért rá, így az utolsó pillanatban új összeállítással tudtunk nekivágni a túrának.

Reggel 7-kor volt a beregisztrálás. Még fejlámpákkal kellett megvilágítani a papírokat, mert a nap csak ígérgette magát a keleti égbolton. De meglettünk ezzel is, így nekivághattunk a távnak. Sorban állás közben a szervezők mesélték, hogy előző nap végigjárták az utat, és inkább csak a sárral küzdöttek. Szóval nem sok jót ígért az indulás. Szerencsére az első métereken kiderült, hogy odafent szeretnek minket, mert jó kis fagy volt az éjjel, így a dagonya helyett a keményre fagyott úton tudtunk haladni. Magyarkútról a K, majd K jelzésen haladtunk ki. Hamar bevetettük magunkat az erdőbe és viszonylag lankásabb úton haladtunk. Jó friss volt a levegő, és a nap is egyre jobban bújt elő a horizont mögül. Ránk is világosodott, s így jobb lett az ember kedve is. Elég gyors tempóban haladtunk, majd el is értük a főutat, melyen el is értünk első ellenőrző pontunkhoz Katalinpusztán, ami egy italboltban volt, s a Kék túra pecsétjével igazoltuk, hogy megjelentünk a helyszínen. (6,9 km). Majdnem egy óra alatt értünk ide, így ebből is látszott, hogy milyen tempót is mentünk. Számomra ez elég gyors volt, nem ehhez vagyok szokva.

Innen ismét bevetettük magunkat az erdőbe, és a P jelzésen haladtunk tovább. Útba ejtettük Rockenbauer Pál kopjafáját, a mindenki által jól ismert kiváló természetfilmes, valamint túrázó emlékhelyét. A leírásból kiderül, hogy a kopjafa környékén hunyt el, s így állítottak személyének emléket. Leértünk aztán a Gyadai rétre, majd a ZT jelzésen haladtunk tovább, ami nem volt más, mint a Gyadai-tanösvény. Érdekes volt, amint a farönkükből kialakított függőhíd szerű építményen meneteltünk. A szemfülesebbek egy krokodillal is találkozhattak. Voltak még facölöpök is, amiknek a tetején lehetett továbblépdelni, de most lehetett mellette is menni, a mocsaras részen, mivel jól meg volt fagyva a talaj. Így jutottunk el második ellenőrző pontunkhoz, az Óriások pihenőjéhez (10,5 km). Itt csokit és szaloncukrot is kaptunk.

A túraösvényen tovább haladtunk Bik-kútig, ahonnan már a K+ jelzést követtük. Ekkor indultunk neki túránk elnevezőjének, a Naszály csúcsának a meghódítására a K jelzésen. Néhol sunyi, de időnként pofátlan emelkedőkön kellett fölfelé kaptatni. Nem volt egyszerű a feladat. A hegy oldalán szerpentinszerűen kellett gyalogolni. Látszott az úton, hogy ha nem fagy, akkor eléggé megszenvedtünk volna az előrejutás érdekében, és csak dagonyázás lett volna a feladatunk. Szerencsénk volt az időjárással még, mert igaz, hogy a nap csak úgy, mint előző héten, csak egy kicsit mutatta meg magát, majd el is bújt a felhők közé, a szél se citerázott a falevelek között. Igaz, hogy lombhullató barátaink meg is szabadultak felesleges terhüktől az ősz folyamán, így nehéz is lett volna őket megzörgetni, lényeg a lényeg, a szél nem fújt. Elértünk az első visszafordítóhoz, ahol egy meredek emelkedőn kellett tovább jutni a következő szintre. A reggeli erős tempó itt kezdett visszaütni, és a térd ízületek, valamint a comb izmok eléggé erős jelzéseket adtak, hogy ők is léteznek. Szóval nem volt könnyű előre haladni, s a gyors tempó itt már araszolássá váltott. Tovább haladva a ferde hegyoldalon tényleg kivehető volt, hogy az előző nap előttünk arra járók micsoda küzdelmek árán mehettek itt el, mert nagy megcsúszások nyomai voltak a sárba belefagyva. Következett a második forduló is, ami után egy viszonylag sík rész jött, s egy nagy lélegzet vétel után már kivehető volt a csúcs, a piros-fehér színezésű kilátójával. Következő ellenőrző pontunk is itt volt (15,8 km). Ezen a szakaszon 500 m-es szintkülönbséget kellett leküzdeni, az első szakaszon összesen 300 volt, és későbbiekben is már csak 300 m-es szintet kellett teljesíteni. Ebből is látszik, hogy milyen is volt a felfelé út.

Továbbra is a K jelzést kellett követni, és ami eddig felfelé volt, azt most meg lehetett kapni lefelé. Itt már lemaradtam a csapattól, mert nekik még volt dolguk a nap folyamán, nekem viszont csak a célba jutás volt a cél, és a tempóm sem volt megfelelő. Eléggé fárasztó volt az eddigi rész, és az izmok egyesével jelezték is, hogy ők is léteznek, s ezen a lefelé jutás sem segített, mert az meg a térdeket viselte meg erősen. A fagyott talajon a jégre is oda kellett figyelni itt-ott, mert azért az is megtalálható volt. Szép volt a kilátás a környező településekre, s a következő célpontra is, ami még nagyon alattunk helyezkedett el, így ez lelkileg is megviselte az embert, hogy mennyit kell még lefelé haladni. Itt kellett küzdeni a testnek a kitartással és az ésszel, ami ugyan vitt előre, de mégis csak megviselt a hátra hagyott út. Azért lassan-lassan sikerült rajta túljutni, de hosszú is volt a távolság a két ellenőrző pont között. Leérve Ősagárdra ismerős táj köszöntött, mert pár hónapja a Naszály MATT alkalmával szerencsém volt erre járni, és elég sok emlék eszembe is jutott. Tulajdon képen a hátra lévő részen már jártam, csak az ellenkező irányból ismertem, de jó volt rajta ismét haladni. Ősagárdon ismét egy kocsmában volt az ellenőrző pont, ahol vajas, zsíros, és lekváros kenyérrel kedveskedtek a túrázóknak (23 km). Persze önköltségi alapon járt hozzá egy pohár sör is, ami nagyon jól esett. Alighanem a görög istenek ha tudták volna, hogy milyen jól is tud esni, akkor dehogy foglalkoztak volna ők az ambróziával…

Egy kis új erőre kapva, valamint a lábak pihentetésével, na meg persze a frissítő segítségével mindjárt jobban lehetett haladni. Az erdőben és szántások mellett elhaladva értünk ki a faluból. Itt is csak a fagyott sár volt az, ami körül vett minket. Az őszi földművelésben résztvevő traktorok igen jól fel tudják vágni az utat, így megint csak elgondolkodott azon az ember, hogy milyen szerencsénk van azzal a kis faggyal. A déli harangszó búcsúztatott , s a falu fölé kerülve hagytuk el ezt a helyet. A Naszály persze a háttérben uralta a látványt, és jó volt tudni, hogy ezen már túljutottunk. Itt is volt lefelé bőven, és egy helyen eszembe is jutott, hogy ősszel milyen jó is volt ezen a helyen járni, s ruháink egy részétől itt szabadultunk meg, mert ezen a domboldalon haladva már a nap melege elég erős is volt. Most persze más volt a helyzet, mert Felsőpeténybe beérve lassan elkezdett szálingózni a hó is. Az ellenőrző pont megint csak egy vendéglátó ipari egység volt, amit egy kis hídon átkelve kellett megközelíteni (29,6 km).

Innen a hídon visszaindulva, majd a faluból a K jelzésen kihaladva már csak a cél volt hátra. Dimbes-dombos fagyott földön vezetett az út. A fenyvesek szokásos morajlása néha betöltötte a levegőt, s ez egyből egy meleg szoba utáni vágyódásra ösztönzi az embert, egy jó tányér meleg étel társaságában. Persze erre még a hóesés is rátett egy lapáttal. Itt már nyoma se volt annak a sok gombának, amit ősszel lehetett látni. De Alsópetény felé haladva a fekete Rackák most is meg voltak, és lelkesen falatoztak az eléjük kirakott eleségből. Bundájukat már színezte a lehullott hó, de ez őket mit sem zavarta. Lassacskán haladva, a pálinkafőző mellett a köves útra kitérve, a kastély előtt elhaladva, nem kellett sokat menni, s már ott is volt a kultúrház, ami a túra célpontja is volt egyben (34,5 km). A célban a szokásos emléklapot és kitűzőt lehetett megkapni, s a finom meleg gulyás is csak hívogatta az embert.

Sikerült fuvart is szerezni hazafelé is, így a templom és a harangláb megtekintése után lehetett is indulni. Újpestre hamar beértünk, és onnan már csak metrózni és buszozni kellett hazáig.

Köszönet a szervezőknek a túra megszervezéséért, az égieknek a kiváló időjárásért, a csapattagoknak a részvételért, és nem utolsó sorban a hazajutást segítő túratársaknak!

Sporttársi üdvötlettel!
Ádám Attila

Budapest, 2013. január 6.