2015. március 11., szerda

Reguly Antal emléktúra 35

2015. március 7.

Ezúttal egy kis bakonyi kirándulásra invitálom olvasóimat. Reggeli friss időben, korai ébredés után kocsival közelítettük meg Zirc városát, túránk kiinduló pontját. Útközben telt meg szépen a kocsi, majd öten szálltunk ki belőle, mire megérkeztünk. Párszor már megfordultam én is a Bakonyban, szeretem is, kicsit a szívem csücske is. Ilyen kora tavaszi időben még nem volt szerencsém erre járni, így ismerős utakon, de más körülmények között ismerhettem meg a Bakony ezen arcát.

Túránk névadójáról elnevezett múzeumban volt a regisztráció, amin hamar át is estünk, mert a főváros környéki túrákkal ellentétben itt nem volt jellemző a nagy tömeg, de ez talán nem is lehet negatívumnak felróni, mert ettől volt szép az egész, hogy nem tapostuk egymás sarkát útközben. Az utcára kiérve láttuk, hogy gyönyörű idő ígérkezik, mert az apátság fölött már nagyot nyújtózott a Nap, és nem zavarta egy felhő sem a felőle áradó meleg sugarakat. Így vidáman vágtunk neki az előttünk lévő szakasznak. Csípős volt egyébként a levegő, még mindenkin vastagabb öltözet volt, a hegyek ölelésében megbúvó településre jellemző a hűvös időjárás. A P jelzésre álltunk rá, és folyamatosan rajta haladva jutottunk ki Zircről. Az utolsó házakat is elhagyva lassan kezdtünk az erdőbe egyre jobban behaladni. Viszont még itt volt egyből egy ellenőrző pontunk is, ahol csokival kedveskedtek nekünk a rendezők (2,5 km).
Továbbra is a P jelzésen mentünk előre. Ez a szakasz számomra talán az ország legszebb túraútvonala, itt mindig szeretek túrázni. Ahogy az ember egyre jobban halad a Cuha-völgybe az minden évszakban lenyűgöző látvány. A vasút is ebbe a völgybe van kényszerítve, így arra is van lehetőség, hogy találkozzunk valahol vele útközben, szerencsére a nagy vonalbezárásoknak ez a rész nem esett áldozatul, civil kezdeményezésre sikerült eddig a forgalmat fenntartani. Nem csak gyalogosan lenyűgöző a Cuha-völgy, de vasúti szempontból is az ország egyik legszebb vasútvonala, kár lenne érte, ha feledésbe merülne. De visszatérve utunkhoz is, volt látnivaló bőven. A fák még kopaszon nyújtóztak az ég felé, de már lehetett érezni, hogy valami változik. Az éjszakai fagy is kezdett ereszteni, mert ahol a Nap már a földet nyalogatta, ott bizony el is tűnt a dér a fűről, és a talaj is egyre jobban kezdett ereszteni. Ez persze nem volt minden helyen előny, mert azért ragadt a cipő a sárba, de a nehezebb részek még később jöttek. Itt viszonylag sík részen haladtunk a völgyben, szinteket nem nagyon kellett legyőzni, így lehetett nézelődni. Voltak helyek, ahol nem is tudtunk a kijelölt úton haladni, persze nagy elszántsággal ott is teljesíthető lett volna az út, de volt ahol ésszerűbb volt mellette haladni, mert ott nem volt olyan sár.
Volt olyan szakasz is, ahol a vasúti töltés sietett a segítségünkre, mert a kijelölt útvonal olyan sáros volt, vagy épp a patak mosta el az olvadás, és eső következtében megnövekedett vízhozam következtében az átkelési lehetőséget. Meglepetés volt számomra, a sok hóvirág is. Itt csak ősszel, és télen sikerült még túráznom, és most rengeteg kis virág borította az utunkat. Sokszor úgy kellett óvatosan keresni a helyet, ahova léphettünk, hogy ne tapossuk le ezeket a kis törékeny virágokat, amik szintén a tavasz első hírnökei voltak. Jó volt látni, hogy az ősszel lehullott avar között már az új élet is ott nyújtózkodik, és hirdette a megújulást. A hegy oldalában persze volt még szártalan kankalin is, persze ha jól keresetem rá a nevére. Kicsit elkalandoztam, de a táj emléke is magával ragadja az embert, de most már haladjunk is tovább. Lassan beérkeztünk Porva-Csesznek vasútállomásra. Itt nem volt pont, de egy kis nézelődésre, és fotózásra itt is megálltunk. Tovább indulva viszont kis séta után a S jelzés kivált a P jelzésből, így arra térve indultunk tovább a Zörög-hegy mellett futó Aranyos-völgyben, ami a nevével ellentétben nem aranyozta be a napunk. Az első emelkedővel tulajdonképpen itt találkoztunk a túrán, így távolság után a szinteket is elkezdtük legyűrni.
Viszont itt nem volt annyira jellemző a fagy, így sok helyen a kiengedett talaj okozott kis fejtörést is nekünk. A jelzések is furcsán voltak a fák oldalában feltűntetve, így azt utat is keresgélni kellett a nagy dagonyázások közepette. Volt ahol bokáig érő vízben kellett volna előrébb jutni, köszönhetően az Aranyos-pataknak,  így ezeket az akadályokat is kerülgetni kellett. Persze volt ahol le volt deresedve a talaj, így a vizes cipő a fagyott földön tudott meglepetéseket okozni, és csúszkálásban is volt részünk. Kicsit gyötrelmesen értünk át ezen a részen, nem is lehetett úgy haladni, így aztán hamar bele is melegedtünk az előrejutásba. Lassacskán kijutottunk egy erdészeti útra, így ott a sarat le is tudtuk verni a cipőinkről, és kicsit körbe is tudtunk már nézni, figyelmünket már nem csak az előre jutás nehézsége kötötte le. Már lehetett látni mellettünk a fölfelé magasodó cseszneki várat is, mert a település szélét is elértük lassan. Így érkeztünk meg egy csomóponthoz, és itt egy fára kihelyezett ellenőrző kódot lejegyezve igazolhattuk, hogy ezt az ellenőrző pontot is érintettük (13,2 km).
Inne visszafelé indulva a S+ jelzésen mentünk tovább, ami nem sokkal később a S jelzés másik ágába csatlakozott be, így újra azon haladtunk tovább, ami egyben a Dornyay Béla emlékút része is egyben. Most a Zörög-hegy másik oldalán gyalogoltunk. A hegyre nem kellett felmenni, amit annyira azért talán nem is bántunk. Így viszont láthattuk a mögöttünk hagyott Csesznek és Bakonyszentkirály épületeit. Alattunk pedig a szántóföldeknek köszönhetően szép kilátás is nyílt a környező tájra, ami még mindig a napsütésben ragyogott. A másik oldalon a hegyoldalban csupasz törzsű hatalmas fák látványa vonzotta még a tekintetünket. Később figyelni kellett, mert az utunk egy bal kanyart váltott, és ezt követve később a Z jelzés is csatlakozott a miénkhez. Így jutottunk be ismét a Cuha mellé, itt már elég sok jelzés futott együtt. Volt lehetőség, hogy a patakban elhelyezett köveken, vagy kicsit lentebb egy hídon keljünk át rajta, mindenki vérmérsékletétől függően választhatott. Ezután már bent is voltunk Vinyén, ahol a büfénél volt ellenőrző pontunk is, ahol frissítővel vártak minket a rendezők (18,3 km).
Kis pihenő után, tovább indulva a P,S,Z jelzéseken haladtunk. Egy elágazás után viszont nekünk ismét csak a S jelzést kellett követni, így az aszfaltozott utat hátrahagyva egy erdészeti útra jutottunk, és a Hódos-ér mellett haladva jutottunk be ismét a hegyek közé. Ez is egy kis völgy volt, ahol megint csak sok látnivaló volt útközben. A nagy sziklák tövében itt is sok helyen lehetett hóvirágokat látni, és a kis patak is szépen csörgedezett utunk mellett. Itt nem kellett nagy szinteket legyőzni, így lehetett nézelődni és figyelni a mellettünk elhaladó tájat. Elég hosszan kanyarogtunk ebben a völgyben, majd a Kopasz hegy mellé kiérve egy kis tisztás mellett ismét sáros rész következett, itt is sokszor kellett kerülgetni a munkagépek által felvágott sáros úton a rossz részeket, de korántsem volt olyan, mint az Aranyos-völgy. A völgyből kiérve már következő célpontunk épületei is látszottak, de mire odaértünk még itt is kellett egy kicsit küzdenünk a sáros részekkel. Végül csak beértünk Porvára, ahol ellenőrző pontunk is volt, és itt kaptunk kupont is, ami beváltható volt a büfében, ahol a pontunk is elhelyezkedett (27 km).
Itt kis pihenőt iktattunk be, mert jól esett egy kicsit leülni a padokra ebben a szép napsütéses időben. Aki nem ismerte az igazi falusi hangulatot, az viszont kaphatott is belőle egy jó adagot. A hegyek ölelésében megbúvó kis falvaknak ez a vonzereje, szinte megállt az idő, és ha valakinek igénye van rá, és a városi forgatagból ki szeretne szakadni, akkor ide megéri kirándulni egy kicsit, mert teljesen más világ tárul majd itt elé. Pihenőnk végeztével újra a S jelzésen találtuk magunkat, és egyre jobban kezdtük magunk alatt hagyni a kis falut, mert a domboldalon fölfelé vitt az út, amin haladtunk. Itt már nem volt sár, a szántás már magába szívta a vizet, a föld sárga színe is a löszös, homokos talajra utalt
A Zsidó-erdő mellé érve hagytuk el a S jelzést, és váltottunk rá a K jelzésre, amin leereszkedve érkeztünk meg Borzavárra. A templom csúcsa már messziről látható volt, és az út is mellette ereszkedett be a faluba. A jelzés teljesen keresztül haladt rajta, így mi is végigmehettünk a falun. Másik végén pedig újra csak fölfelé vitt utunk, mert meg is érkeztünk a Pintér-hegy lábához, és ha már egyszer ott volt, akkor illett is rá fölmenni. Jó kis emelkedőt legyűrve haladtunk egyre feljebb. A nemrég mögöttünk hagyott borzavári templom csúcsa fölött jártunk lassacskán, mert visszatekintgetve még láthattuk a falut az erdő fái között. A Nap még mindig szépen sütött, de már lehetett érezni, hogy átjutott delelőjén, és azért ilyenkor még a sugarai nem olyan erősek, így lehetett érezni, hogy lassacskán már hűl az idő. A hegy megmászása után ezt a másik oldalon jobban is éreztük, mert ahogy aláereszkedtünk a völgybe, ide már nem jutott be a napsütés, és eléggé hűvös volt így a levegő. Igaz, hogy az emelkedőbe jól bele is melegedtünk. Az ösvényen haladva füstöt láthattunk magunk előtt, a K jelzésről szalagozás is arra vezetett minket, így érkeztünk meg a Fiatalító-forráshoz, ahol ellenőrző pontunk is volt (33,4 km).
Ittunk egy jót a forrás vizéből, mert hát sose tudhatja az ember, aztán sokat nem is időztünk, mert ide nem sütött be a Nap, és hamar ránk hűlt a ruha. Meg amúgy sem volt már sok hátra, és haladni is akartunk előre. A K jelzésre visszaállva még kaptunk egy kis saras részt így a vége előtt. Ez már viszont nem volt nagy akadály. Folyamatosan ereszkedtünk alá, és már a fák között ki is lehetett venni az apátság tornyait. Végül a játszótér mellett ki is jutottunk újra a városba és immár újra Zirc utcáin haladva érkeztünk meg lassan a Múzeumba, ahol túránk célja is volt (35,6 km).
Megkaptuk emléklapunkat és kitűzőinket. Az ellátás a szokásos volt, zsíros és vajas kenyér közül lehetett választani, a szokásos feltétekkel. Volt még több fajta szörp is bekeverve.

Jól éreztük magunkat. Nem voltak nagy szintek a túra folyamán. Voltak viszont a sár miatt nehezebb részek, de ezek is legyőzhetőek voltak. Nagyon szép vonalvezetésű túra volt viszont. Kár, hogy a Cuha-völgy legszebb része kimaradt, de azért ott a továbbjutás is kérdéses lehet időnként, mert a megáradt patak bosszúságot is okozhat, ha olyan időszakban keveredünk arra. A szép idő is kedvezett a túrának, és a jó közérzetnek. Egészségesen el is fáradtunk a végére, de az élmények miatt mindenképp megérte.

Kis pihenő után összekaptuk magunkat, és a kocsiba beülve már indultunk is haza, a frissen szerzett emlékektől eltelve. Időközben ránk is sötétedett hazafelé, így egy egész napos kikapcsolódáson voltunk túl.

Köszönet a szervezőknek a túra lebonyolításáért és szervezéséért! Jól éreztük magunkat, és talán ez a legfőbb dolog, amiért valaki rendez egy túrát. Voltak rövidebb távok is, így aki nem akarja bevállalni a 35 kilométert, az választhat rövidebb útvonalat is. Azt hiszem a Bakony eleve már záloga egy szép túrának. Köszönet a túratársaknak is a szép emlékekben való osztozásban és a kitartó menetelésben!

Sporttársi üdvözlettel!
Ádám Attila

Íródott Tárnokon, az úr 2015. évében, Böjtmás havának 11. napján.